Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen tulevat valtuutetut joutuvat kovan
paikan eteen. Heidän tehtävänään on korjata Siun soten tekemät virheet
ja rakentaa aluetta yhdenvertaisuuden pohjalle.
Ensisijaisesti suuntaa on muutettava siten, että palvelut ja henkilöstö
ovat toiminnan ja kehittämisen keskiössä. Toiminta-alueen laajuus
asettaa tiettyjä haasteita, samoin palveluiden monimuotoisuus, mutta ne
eivät ole ylitse pääsemättömiä.
Yksinkertaistettuna palvelut ovat sosiaalipalvelut,
perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito ja pelastuspalvelut. Kukin
näistä pitää sisällään moninaisia osa-alueita.
Palvelut tulee saattaa sille tasolle, että niitä tarjotaan koko alueella
yhdenvertaisesti. Ei ole oikein, että joillakin alueilla neuvola- tai
kouluhammaslääkärikäynteihin menee koko päivä. Liikkuvien palveluiden
verkostoa pitää kehittää.
Riittävien palveluiden tarjoaminen edellyttää riittäviä
henkilöstöresursseja asiakastyöhön. On hyvä tiedostaa, että jo
pelkästään vuoden 2022 alussa voimaan tulevan lastensuojelulain
perusteella sosiaalityöntekijöitä on palkattava lisää. Tarvetta
lisäresursseihin on eri ammattiryhmissä ja joka toimialalla.
Hyvinvointialuetta rakennettaessa ei pidä rakentaa hallintohimmeleitä,
joista on pelkästään huonoja kokemuksia. Erilaiset lautakunnat
tarkoittaisivat sitä. Yhteistyö kuntien kanssa on tärkeää, mutta sitä ei
saa toteuttaa työntekijöiden ylitse.
Tiivis vuorovaikutus valtuutettujen ja henkilöstön välillä, johon
asiakastyötä tekevät pääsevät aktiivisesti osallistumaan, on alueen
rakentamisen ja kehittämisen a ja o. Valittavista aluevaltuutetuistahan
harva on sote-alan asiantuntija, ja alueet ovat
asiantuntijaorganisaatioita. Tällöin henkilöstön asiantuntemusta on hyvä
hyödyntää.
Jo toimivia hyviä käytäntöjä tulee kehittää, ei purkaa. Keskisellä
alueella toimii esimerkiksi perhekeskusverkostoja. Valtuutettujen
kannattaa tutustua olemassa oleviin yhteistyömuotoihin.
Kaikkea vähän kaikesta: elämä, politiikka, ruoka, liikunta, jännitys, työ, lento, eläimet - etenkin koirat
tiistai 4. tammikuuta 2022
Palvelut ja henkilöstö keskiöön
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti