lauantai 31. joulukuuta 2022

Hämmentävä kohtaaminen kaupassa

Käväisin alkuiltapäivästä lähikaupassa. Olin unohtanut ostaa pari merkittävää ainesosaa perunasalaattia varten

Kun olin jo menossa kassalle, eräs kyläläinen lähestyi minua. Hän puhutteli minua etunimelläni. Hän kertoi, että he ovat seuroissa rukoilleet minun puolestani.

Hämmennyin. En tiennyt, mitä sanoa. Etenkinkin kun useat luterilaiset (ja ehkä muutkin) kylältä ovat tietoisia uskonnottomuudestani.

Kysyin, miksi. Tässä vaiheessa keskustelukumppanini laski katseensa alas ja sanoi, koska jumala (hän kirjoittaisi sanan isolla alkukierjaimella) rakastaa minuakin. Jotakin pahaa voi tapahtua.

Totesin, että en voi kieltää (vaikka mieleni tekikin). Samalla tunsin erilaisia tuntemuksia: suuttumusta, kiusaantumista, ärsytystä. Mitä tämä oikein on! Yrittääkö hän jotenkin pelotella vai mitä? Tuntui kuin iholleni olisi tultu, jokin raja ylitetty.

Lisäksi hän kutsui minut kotiinsa seuroihin (jälleen kerran - näin tapahtunut ennenkin). Mainitsin, että uskonnottomana en tule. Se on periaatteeni, että uskonnollisiin tilaisuuksiin en osallistu.

En rohjennut sanoa, että pahimmassa tapauksessa haastaisin heidät kaikki sellaiseen keskusteluun, jota eivät ole seuroissa ennen nähneet.

Kyse on myös minun vapaudestani valita eri arvomaailmojen välillä. Ja heidän vapaudestaan valita. Mielipiteen-, uskonnon- ja sananvapaudesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti