sunnuntai 31. heinäkuuta 2022

Ilmaston puolesta, mutta sitä vastaan

Joensuun kaupungin tavoiteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä, jos vuoden oikein muistan. Sen eteen kaupunki on myös tehnyt jotain. Se on rakentanut valtavat määrät pyöräilyreittejä ja -katuja.

Ne ovat hyvä asia. Pyöräilykatuihin laitetut euromäärät ovat kuitenkin liikaa. Se, mitä olen kaupungilla liikkunut, ajanut pyöräilykaduilla sääntöjä noudattaen, niin ei niitä pyöräilijöitä juuri ole näkynyt. Käyttävät todennäköisesti huomattavasti parempia, jo pitkään käytössä olleita reittejä. Joen rantareitti on loistava esimerkki tästä.

No onhan mahdollisuus kehua kaupungin ilmastoystävällisyyttä, kun punaiset väylät loistavat.

Joensuu on lähtenyt mukaan itäradan kehittämisyhtiöön. Nyt nopeimmat InterCity-junat vievät pääkaupunkiin noin neljässä ja puolessa tunnissa. Jos itäradan suunnitelmat toteutuvat täydellisesti, niin Joensuusta pääsee Helsinkiin kolmessa tunnissa. Eikä matka lentokentälle kansainvälisille lennoille kestä paljon pidempään.

Joensuu vaatii kuitenkin lentoyhteyksien palauttamista. Se on vastoin kaupungin strategiaa. Vai ajattelevatko Joensuun päättäjät ja viranhaltijat, että lentoliikenne ei lisää kaupungin hiilijalanjälkeä! Joensuun lentokenttähän sijaitsee Liperin puolella, eikä Joensuu niitä lentoja järjestä.

Toimiakseen ilmaston puolesta, ei sitä vastaan, Joensuun kannattaa panostaa junaliikeenteeseen ja vaatia valtiolta oikeanlaisia toimia sen edistämiseksi. Itä-Suomen yliopiston professori Jukka Korpela kirjoitti oikein, että jos lentää halutaan, syöttöliikenne Kuopioon pitää varmistaa. Mieluiten junayhteyksin, ei ainakaan henkilöautoilla - sanon minä.

Meidän pitää tehdä päätöksiä ja pysyä niissä. Emme voi ottaa herkkuja sieltä ja täältä. Jos olemme ilmaston puolella, teemme ratkaisut sen mukaisesti. Jos emme ole, lentelemme miten sattuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti