sunnuntai 2. toukokuuta 2021

Pääkaupunkilaissalaatti ja pelmenit

Tänä vuonna on syönyt vappuna nakkeja ja kaupasta ostettua perunasalaattia. Päädyin valmistamaan pääkaupunkilaissalaattia, jonka ohjeen löysin venäläisestä keittokirjastani: Valmistan maukkaasti. Kotia ja perhettä varten. Ruoanlaittotaitoa kaikille -sarja. Toimittanut A.F. Fokina. Painopaikka Arnadia, Moskova, 1998.

Salaatin lisäksi valmistin kaupan pakastealtaasta hankittuja pelmenejä pussissa olevan ohjeen mukaisesti.

Pääkaupunkilaissalaatti:

kanaa, broileria tai villilintua keitettynä tai paistettuna
kiinteämaltoisia perunoita keitettynä
porkkanoita keitettynä
suolakurkkuja tai marinoituja kurkkuja (kiinteitä)
ravun pyrstöjä
salaatinlehtiä
keitettyjä kananmunia
majoneesia ja "Etelän sosetta", jonka olen korvannut kermaviilillä
oliiveja

Paloittele, kuutoi tai pieni muutoin liha, perunat, porkkanat, kurkut ja kananmunat. Asettele ainekset salaatinlehtien päälle. Tee majoneesi-kermaviilikastike ja sekoita se varovasti salaatin päälle.

Broilerin olen korvannut joskus naudan paistilla. Olen ostanut vakuumipakkauksessa joko suolaliha- tai muuta naudanlihaleikkeitä. Näin olen säästänyt, kun ei ole tarvinnut ostaa kallista paistia turhan isoa määrää.

Majoneesi-kermaviilikastikkeeseen olen lisännyt enintään puoli teelusikallista suolaa ja ripauksen sokeria tuomaan hyvää makua.

Ravun pyrstöt olen korvannut katkaravuilla silloin, kun olen käyttänyt rapuja - harvemmin.

Alkuperäisen ohjeen lisäksi olen silpunnut sipulia, purjosipulia ja persiljaa, jopa valkosipulikynnen. Suolaliemessä säilötyt herneet antavat hienon lisämausteen, mutta myös pakasteherneitä voi käyttää. Ja on salaattiin eksynyt myös omenaa. Tässäkin vain mielikuvitus on rajana.

Pääkaupunkilaissalaatti tai sen mukaelma maistuu hyvin sellaisenaan tai lisukkeena. Pelmenit (liha) keitin ohjeen mukaisesti vedessä. Kastikkeen tein smetanasta ja ranskankermasta. Lisäsin hieman suolaa ja sokeria. Pelmenejä on myös kasvistäytteisinä.

Tällaista rasvaista herkkua en uskalla syödä kovin usein. Salaatista on helppo valmistaa myös kevyempi versio oman maun mukaan. Kermaviili-majoneesikastikkeen voi korvata myös rypsi- tai oliiviöljypohjaisella kastikkeella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti