perjantai 9. heinäkuuta 2021

Kohti talvea

Kesähelteet leijuvat ilmassa, tai ehkä painavat ilmamassoja niskaan. Ihan sama. Minulla ovat jo mielessä tulevan talven pakkaset.

En halua masentaa ketään. En itseänikään. Nautin lämmöstä. Tornituuletin on riittävä viilentäjä minulle. Koirani vuoksi olen harmissani helteestä, mutta onhan tämä vain väliaikaista. Ja kyllä tuo Santtu on taas läähättämättä, kun ilta saapuu, toivon.

Talvea kohti on kuitenkin omakotitaloasujan parasta suunnata jo tässä vaiheessa. Jos kehtuuttaa, kysyn itseltäni. Onko mukavampi maksaa talvella isoja sähkölaskuja ja "nauttia" huonosta sähköpatterilämmöstä vai maksaa vähemmän ja polttaa takkauunissa puita, jolloin lämpö on huomattavasti nautittavampaa?

Valitsen jälkimmäisen. Ei haittaa vaikka talvella pitää kantaa puita sisälle lähes joka päivä. Ajatus, että lämpö on parempaa, kun jaksan senkin homman hoitaa, auttaa. Ja itse asiassa se on ihan mukavaa puuhaa.

Miksi jo nyt talven pakkasia ajattelen? Siksi, että pilkettä pitää saada liiteriin (puuvarastoon) jo nyt, jotta ei tarvitse hätäillä. Suunnitelmallisuus on järkevää. Ja minä olen suunnitelmallinen - tässä asiassa.

En voisi ajatellakaan, että tammipakkasilla alkaisin miettiä, mistä saan lisää pilkettä. Ostan mieluummin jo nyt koko talveksi, ja vähän seuraavallekin lämmityskaudelle. Onpahan sitten kuivaa puuta, jota on mukavaa polttaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti