tiistai 9. helmikuuta 2021

Kelle mä soitan?

Tekstini otsikko mukailee Anna Hanskin esittämää laulua Jos et sä soita. Minä kysyn Kelle mä soitan.

Minua alkoi suututtaa, kun pikkutiemme oli auraamatta jokusen lumisateen jälkeen. Kyse ei suinkaan ollut joistakin hiutaloinnista, vaan ihan oikeista lumisateista.

Kyllä minä siitä lumen paljoudesta pääsin yli autolla, mutta jalan oli hankalaa. Etenkin, kun juuri silloin jalkani sattuivat olemaan vähän huonommassa kunnossa.

Päätin tarttua puhelimeen. Etsin numeroita kotikaupunkini Joensuun nettisivuilta. Hienoa! Teiden kunnossapidon päivystysnumero löytyi. Ei kun soittamaan!

Puhelin hälyttää, hälyttää, hälyttää... Annoin soida kymmenisen minuttia, mutta päiyvstäjä taisi olla päiväunilla.

Soitin kaupungin puhelinvaihteeseen ja kerroin asiani. Soittooni vastannut henkilö etsi pitkään vaihtoehtoja, kenelle yhdistää. Yhtäkkiä hän kysyi, että olihan tämä Joensuun kaupunki, jonne soitat.

Ällistyin, mutta vastasin, että kyllä. Tajusin, että kyseinen yritys hoitaa useampien kaupunkien vaihteita. Kysyinkin asiasta ja sain tietää, että Turussa vastattiin.

Minut yhdistettiin työnjohtajalle, joka ei vastannut. Onneksi olin saanut vaihteesta hänen nimensä, joten löysin suoran matkapuhelinnumeron netistä. Soitin. Hän kertoi, ettei ole oikea henkilö vastaamaan asiaan, mutta lupasi viedä eteenpäin. 

Pyysin häneltä kuitenkin numeron, johon soittaa myös suoraan. Kyse oli YIT:n 09-alkuisesta tiepalvelun numerosta. Kohotin kulmakarvojani - siis pääkaupunkiseudulle soitettava. Soitin sinne, jossa vastaajassa pirtsakka naisääni kertoi, että voit antaa palautetta nettisivuillamme.

Soitin uudestaan kaupungin työnjohtajalle, jonka kanssa olin keskustellut. Selitin tilanteen, ja hän antoi toisen numeron. 

Sieltä vastasi ihminen, joka piti kummallisena tilannetta. Urakoitsija kun on luotettava. Niin onkin. Nyt vain tänä talvena pääsi käymään kerran, että tie oli tukossa. Oli kuulemma aamulla kymmenen aikaan puhunut urakoitsijan kanssa, joka oli kertonut, että kaikki on hoidettu.

Kaikki tämä tapahtui eilen maanantaina iltapäivällä 8.2.2021 siinä kolmen, neljän aikaan. Kun sitten tänään käväisin hakemassa päivän lehden laatikostani, hymyilin. Tiemme oli käyty auraamassa. Myös muut pikkutiet, jotka olivat auraamatta useamman lumisateen jäljiltä.

Oli hankalaa saada yhteys ihmiseen, joka ottaisi asian hoitaakseen. Eikä tämä ole ainoa asia, jonka tiimoilta olen miettinyt, kelle mä soitan.

Joensuu, muut kaupungit, yritykset ja yhteisöt. Pyydän. Laittakaa nettisivuille helposti löydettävät palvelunumerot. Älkää piiloutuko, kuten etenkin yrityksillä on nykyään tapana!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti