maanantai 27. syyskuuta 2021

Kysymykseni

Lähetin alla olevat kysymykset sähköpostitse Siun soten ja Essoten sekä Keski-Suomen ja Vaasan sairaanhoitopiirien johtajille.

 

Hyvät johtajat!

Sanomalehti Karjalainen julkaisi yhteisen kannanottonne Aster-potilastietojärjestelmästä 21.9.2021. Odotan teidän vastaavan kysymyksiini. Vastauksianne käytän yleisöosastokirjoituksen pohjana myöhemmin.

Mitkä ovat ne sote-uudistuksen tavoitteet ja hyödyt, joita kohti Aster vie? Millä tavalla se vie niitä kohti? Millä tavalla se on paras meille, neljälle maakunnalle?

Väitätte, että Asterin hankkimiseksi on käytetty ammattitaitoa. Keiden ammattitaitoa on käytetty: johtajatason, ulkopuolisten konsulttien, suorittavan henkilöstön (lääkärit, hoitajat, sosiaalialan ammattilaiset)?

Millä tavoin kustannusanalyysi on tehty? Mitä toiminnallisia ja teknisiä hyötyjä Aster tuo? Mikä riippumaton taho on tehnyt Asterista arvion?

Väitätte, että Asterin myötä sote-ammattilaiset voivat kohdentaa ajastaan enemmän asiakas- ja potilastyöhön. Miten perustelette tämän, kun nämä (harvat) ammattilaiset, jotka ovat sattumoisin päässeet kokeilemaan Asteria, ovat todenneet asian olevan päinvastoin?

Mitä ovat nämä suurimman vaikuttavuuden toimenpiteet, joihin Asterin myötä resursseja voidaan kohdistaa organisaatiotasolla?

Miksi haluatte hankkia todella kalliin järjestelmän, joka on kehitetty Yhdysvaltoja varten? Siellä sote perustuu vakuutuksiin, ei julkisiin palveluihin? Tällä on mitä suurin vaikutus tarpeeseen, jota järjestelmältä vaaditaan!

Esitän kysymykseni, koska kirjoituksenne on yleisluontoista jargonia vailla konkretiaa.  Käytännössä se ei kerro mitään oikeita perusteluja Asterin hankinnalle.

Odotan vastauksianne sähköpostiini maanantaihin 4.10.2021. Kiitos etukäteen.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti