sunnuntai 6. lokakuuta 2019

Kengät merkitsevät

Kengät merkitsevät ihmiselle ja ihmisen. Minulle kengät merkitsevät hyvinvointia, mukavuutta, turvallisuutta. Hyvät kengät mahdollistavat jouhevan liikkumisen, vaikka jaloissa olisikin ongelmia. Hyvät kengät antavat varmuuden liikkua, varmuuden, että kyllä minä pystyn, kykenen.

Meni vuosia, kun minulla oli "ihan hyvät" kengät. Kävelin tasaisella, kävelin ylä- ja alamäkiä, nousin ja laskeuduin portaita. Mutta jotain oli pielessä. Toisinaan jalkateräni suorastaan huusivat kivusta, huusivat parempia kenkiä.

Olin ostanut useat kengät nettikaupoista, koska minä inhoan niin vaatteiden kuin kenkien sovittamista. Olisi parasta, jos nämä asusteet vain humpsahtaisivat ylleni ja jalkoihini, ja kaikki sopisi, kaikki olisi hyvin.

Eivät ne ostamani kengät olleet laisinkaan huonoja. Jotain vain puuttui, kuten väljähtyneessä parisuhteessa. Tai paremminkin kuin kiristyneessä parisuhteessa.

Jo ennen nettikauppaostoksiin päätymistäni ja sen aikanakin ostin kenkäni vain ja ainoastaan yhdestä joensuulaisesta kaupasta, Koo Kengästä. Jostain syystä muista kenkäkaupoista, tavarataloista puhumattakaan, en löytänyt sopivia.

Kesällä palasin taas kyseiseen kauppaan. Tarvitsin sandaalit. Minä mummeli istuin kuin tatti tuolilla, ja myyjä, se ihana ihminen, ehdotteli minulle erilaisia vaihtoehtoja, kantoi niitä sovitettavaksi, puki ne jopa jalkoihini. Välillä tepastelin hyllyjen välissä tunnustellen, mitkä ovat parhaat. Onneksi blogini on minun, joten saan häpeämättömästi mainostaa. Kahdet samanlaiset, mustat ja valkoiset Eccon sandaalit pääsivät kyytiini.

Syyskuun alkupuoliskolla tuli tarve hankkia kävelykengät. Jälleen kerran sama ihana kaava "omassa" kenkäkaupassani. Minun tehtäväkseni jäi vain tepastella hyllyjen välissä, tehdä valinta ja maksaa. Nyt mukaani tarttuivat kotimaiset Sievin kengät ja tanskalaiset erikoiskengät "new feet". Taivas kun on ollut hienoa liikkua, vauhtiakin kävelyyn on tullut lisää. Niin, ostin myös Podo Well -sandaalit sisäkengiksi, niistäkin kun on aiemmasta hyvä kokemus, ja sisäkenkiä tarvitsen, tai siis jalkani tarvitsevat, ihan kotonani.

Sandaaleilla ja kävelykengillä ei välttämättä selviä talven yli. Viime talvena kuljin kyllä kävelykengissä, kun omistamani nilkkurit eivät olleet yhteistyöhaluisia. Siis mitä tehdä? Nettikaupoista viistastuneena päätin aloittaa Koo Kengästä. Jos sieltä ei löydy, istun tietokoneen äärelle ja arvon, mitkä kengät olisivat hyvät.

Olin jo aiemmin soittanut liikkeeseen ja varannut vielä yhdet new feet -kävelykengät sovitettavaksi. Niitä samoja, jotka olin jo ostanut, ei enää ollut tarjolla.

Samalta merkiltä myynnissä oli nilkkureita, lämminvuorisia. Sovitin, kun ne minulle ystävällisesti jalkoihini laitettiin. Ostin kahdet, plus nuo kokeiltavaksi varatut kävelykengät.

Hyvä lukijani, ihmettelet varmaan, mikä kenkäfriikki oikein olenkaan. Olen pakon edessä. Kun löydän vaativille jaloilleni sopivat kengät, on pakko ostaa ainakin kahdet samalaiset, tai melkein samanlaiset.

Jos kengät merkitsevät ihmiselle jotain, niin ne merkitsevät myös ihmisen, ainakin joskus. Kengät merkitsivät vahvasti entisen missin, poliittisen vaikuttajan ja Filippiinien entisen yksinvaltiaan lesken Imelda Marcosin. 2700 kenkäparia! Aikamoinen saavutus. Voi olla tietämättömyyttäni, mutta mistään muusta, korruptiosyytteitä lukuun ottamatta, en häntä muista.

Monet mallit, missit, näyttelijät, taiteilijat, poliittiset päättäjät ovat kenkiensä merkitsemiä. Myös me tavikset. Meidän osalta se on usein surullista.

Otan esimerkiksi parhaimman tuttavani, lähimmän sukulaiseni - itseni. Kengät ovat merkineet minut vahvasti. Minua pidetään kömpelönä, vaivaisena, surkimuksena. Olen kyllä, mutta en kenkieni vuoksi. En ole sirojen kenkien käyttäjä, koska niitä ei löydy tällaiselle jaloistaan usein kärsivälle. Minun kenkieni tulee olla vahvat, tukevat, niiden tulee auttaa minua liikkuessani. Se riittää minulle.

Tosin olin iloinen, kun ostettuani Sievin ja new feet -kävelykengät huomasin niiden olevan melko sirot. En minäkään ole täysin immuuni kauneudelle.

Miten sitten kiristävät kengät ja parisuhde liittyvät toisiinsa? Eivät mitenkään, elleivät sitten päinvastaisesti. Kiristävät kengät voi ja pitää vaihtaa. Parisuhteessa kannattaa harkita ensin muita vaihtoehtoja.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti