Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen palveluverkosta päätetään torstaina 22.6.2023, kun aluevaltuusto kokoontuu. Lähetin kaikille valtuutetuille ja varavltuutetuille alla olevan viestin, kullekin puolueelle erikseen. Näin siksi, että annoin palautetta joillekin yksittäisille valtuutetuille kuten keskustan Pekka Puustiselle sekä vasemmistoliiton Tapio Hämäläiselle ja Maija Kuivalaiselle. Syynä erilliselle palautteelle oli, että he kaikki ovat puhuneet palveluiden heikon kattavuuden puolesta. Se ihmetyttää minua.
Ensi viikolla aluevaltuusto päättää hv-alueen palveluverkosta. Nyt
toivon, että teillä riittää selkärankaa osoittaa, ettette hyväksy
ehdotettua 2b-palveluverkkoa. Se ei vastaa pohjoiskarjalaisten tarpeita.
Lähtökohtana pitää olla, että kiinteä palvelu on tarjolla jokaisessa
kunnassa sekä kaikissa liitoskunnissa mukaan lukien Valtimo, Eno,
Kiihtelysvaara, Pyhäselkä ja Tuupovaara. Ehdotuksessa esitetyt
välimatkat ja ajoajat eivät pidä lähellekään paikkaansa. Ne on
alimitoitettu. Pirskanen ja Felin eivät ole muistaneet käydä ajelemassa
oikeissa paikoissa. Esimerkiksi Uimaharjusta ei pääse riittävän nopeasti
minnekään, etenkään kun julkisia kulkuyhteyksiä ei ole. Sama koskee
muita Joensuun liitoskuntia, Valtimoa, Rääkkylää ja Tohmajärveä. Pitää
asua asvaltoidun tien varrella aivan kunnan tai taajaman keskustassa,
niin silloin pääsee omalla autolla. Julkista liikennettä ei ole. Ja
kaikilla ei ole omaa autoa tai ajo-oikeutta. Maksaako hv-alue ajokortin
ja auton hankkimisen? Tuskin.
Joensuussa Rantakylän ja Kontiolahdella Lehmon terveysasemien sulkeminen
ja niiden palvelujen siirtäminen Tikkamäelle on mitä suurinta
idioottimaisuutta. Molemmissa paikoissa tarjotaan sosiaali- ja
terveyspalveluja samassa rakennuksessa. Se lienee sote-keskusten idea.
Pitää muistaa, että 2b-suunnitelman mukaan Tikkamäki ruuhkautuu
valtavasti. Vaikka jotkut luottamushenkilöt ja viranhaltijat ovat sitä
mieltä, että paikoituksen järjestäminen ei kuulu hv-alueelle, niin kyllä
kuuluu. Asianmukaisen paikoituksen järjestäminen on osa palvelujen
järjestämistä. Kaikki eivät pysty kävelemään kilometrien päästä etenkään
sairaina. Lapsiperheillekin pitkä kävelymatka voi olla ongelma.
Jos kuitenkin päädytään "liikkuviin" palveluihin, niin ne pitää
sementoida päätökseen siten, että jokaisen nykyisen terveysaseman
asiakkailla on tieto, minä viikonpäivinä palvelu on saatavana. Palvelun
saamista ei saa jättää "tarveharkintaiseksi", koska silloin ne
viranhaltijat, jotka käytännössä päättävät, voivat perusteetta todeta,
että ei ole esiintynyt tarvetta palveluille. Vaikka kirjoitan
terveysasemista, niin tarkoitan myös sosiaalipalveluja.
Jos liikkuvia palveluja tarjotaan autoista käsin, niin pääsyn autoon
tulee olla esteetön. Esimerkiksi se auto, jolla vietiin hammashuollon
palveluja koululaisille, ei ole esteettömän ja turvallisen palvelun
mukainen.
Hammashuollosta kyseen ollen palvelut pitää turvata jokaisessa kunnassa
ja liitoskunnassa kiinteinä palveluina. Nyt niitä on jo karsittu, joten
ne palvelut pitää palauttaa.
Yleensäkin liikkuvat palvelut saattavat kuulostaa hienolta asialta,
mutta sitä ne eivät välttämättä ole. Jos palvelujen järjestäminen
toteutetaan siten, että päivän aikana yksi porukka käy muutassa
paikassa, niin se rasittaa työntekijöitä. Se vie työtehoa, ja yhä
harvempi asiakas saa palvelua. Jos päädytään liikkuviin palveluihin,
niin pitää turvata, että saamme saman lääkärin, samojen hoitajien ja
samojen sosiaalityöntekijöiden ja -ohjaajien palvelut. Työntekijä ei saa
muuttua jatkuvasti.
On joitakin palvelumuotoja, jotka pitää viedä kotiin asti (esim.
lastensuojelu, lapsiperheiden kotipalvelu, ikäihmisten palvelut), mutta
isossa osaa palveluja sellainen ei toimia.
Kun päätätte asiasta, muistakaa ennen kaikkea pohjoiskarjalaisten
yhdevertaisuus palvelujen saamisessa. Mikään esitetyista
palvelumalleista ei sitä turvaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti