torstai 21. toukokuuta 2020

Hyvä palvelu, parempi (ulko)näkö?

Kävin toissapäivänä (tiistaina) ja eilen (keksiviikkona) Joen Optiikassa. Oli aika tarkistuttaa silmien näkö, sillä olihan silmälasien uusimisesta jo kuutisen vuotta. Silmälääkärillä käynnistä vielä enemmän.

Niinpä varasin ajan Joen Optiikasta opiskelu- ja työkaverini suosituksen mukaisesti. Silmälääkäri Petri Taskinen on hänen mukaansa todella hyvä lääkäri.

Asia ei mennyt tietenkään kuin Strömsössä yrityksestä riippumattomista syistä. Koronavirus tuli väliin, ja yritys perui kaikki varatut ajat. Se oli hyvä varotoimi. Kun sitten oli mahdollista saada aikoja, sieltä otettiin minuun yhteyttä. Ei siis tarvinnut soitella ja kysellä, joko pääsee.

Työkaverini suositus ei ollut tyhjästä temmattu. Tosin Joen Optiikassa ei pelkästään Taskinen ollut hyvä, vaan koko henkilökunta! Vastaanotto oli hyvä, asiallinen, osaava. Ennen lääkärin pakeille menoa optikko tutki silmäni alustavasti, ja kertoi, mitä tekee ja mitä löytyy. Ei löytynyt kuin pelkkää hyvää, kummoisia näkömuutoksia ei ollut.

Silmälääkäri jatkoi tutkimuksia tarkemmin, silmäpohjia myöten. Ei muutoksia, vain alkava kaihi, joka tämän ikäsellä on tavallista. Senkään suhteen ei ole huolta ainakaan vielä. Ja lääkäri rauhoitteli, kun kyselin asiasta. Hän sanoi, että kaihin leikkaaminen ei ole iso juttu: kymmenen minuuttia ja molemmat silmät on operoitu, ja saa lähteä heti liikkeelle ilman taluttajaa. Huh! Ei tarvitse miettiä, ketä nyt vaivaan.

Tutkimuksiin oli varattu aikaa 40 minuuttia. Ei tullut laisinkaan sellaista tunnetta, että äkkiä, äkkiä, seuraava asiakas jo odottaa.

Tutkimusten loputtua kello oli sen verran, että päätin tulla seuraavana päivänä uudestaan valitsemaan kehykset. Ja taas sain ammattitaitoista tukea valintaan. Painotin jo heti, että minulle saa ja pitää sanoa, jos kehykset eivät sovi tai ovat muuten mahdoton ajatus. Kerroin joitakin ajatuksiani kuten, että saa olla vähän räväkämpää kuin aiemmat lasit.

Sovitin todella, todella useita. Olin päättänyt etukäteen, että otan vain sellaiset, joihin olen oikein tyytyväinen. Loppumetreillä jäljellä oli kolmet kehykset. Paikka kodissani oli vain kaksille, toimistomonitehoille työn tekoon ja yleisille monitehoille muuhun arkeen ja juhlaan.

Ne parhaat oli itse asiassa helppo valita. Kaksia jäljellä olevia kehyksiä kokeilin, vaihdoin, kokeilin, vaihdoin. Olin melko varma, kummat haluan. Päätin kuitenkin jättää lopullisen päätöksen, jonka tietysti olisin voinut kumota omalla päätökselläni, asiantuntijan käsiin. Hänkin valitsi ne, jotka minulla olivat mielessä.

Kolmen asiantuntija voimin minun näköni on taas parempi (kun haen ne lasit). Ja ehkä ulkonäköni myös. Tuntuu, että näytin pirtsakammalta kuin ennen, kun minulla oli ne molemmat uudet lasit kasvoillani - vuoronperään, tietty.

Saamani hyvän palvelun ansiosta minulla on parempi (ulko)näkö. Hyvä ammattitaito sisältyy hyvään palveluun. Siihen saakka, kunnes taas rupsahdan lisää.

PS1. Isäni oli kova tinkaamaan, ja jotain olen häneltä oppinut. Joen Optiikassa ollessani päätin tinkiä "lahjuksia" hyvän kaupan päälle. Silmälasikotelon. Yllätykseni oli suuri, kun minulle kerrottiin, että heillä kaikkin silmälasikauppoihin kuuluu automaattiseti kotelo, puhdistusliina ja puhdistusainetta. En tinkinyt enää.

PS2.  Kyselin vielä lasien päälle puettavia aurinkolaseja. Yhdet, melkein sopivat löytyivät. Siinä sitten henkilökunta arveli, että "Tomi" tai jotain sinne päin kyllä saa rakenneltua sopivat. Tein heti tilauksen. Ei tarvitse lähteä aurinkolasien vuoksi kiertelemään kauppoja tai surffailemaan netissä.

PS3. Olin niin tyytyväinen Taskisen osaamiseen ja asiakkaan kohtaamiseen, että määräsin (!), ettei hän saa lähteä koskaan pois. Hän sanoi, ettei lähde. Minä otin sen vahvana lupauksena. 😊😊

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti