sunnuntai 12. heinäkuuta 2020

Robotti kaupan kassalla

Lähikauppani kassalle on ilmestynyt asiakkaita palvelemaan robotti. Näin luulen. Kun asiakkaat astuvat kauppaan, hän nyökkää ja tapailee hymyn tapaista ilmettä.

Kassalla toistuu kaikkien kohdalla sama kaava: Tervee! Saako olla muuta? Hintaa. Hyvää päivän jatkoa. Tervee! Saako olla muuta? Hintaa. Hyvää päivän jatkoa....

Olen luullut, että robotit ovat täysin ilmeettömiä. Tämä meidän kassan robotti ei ole. Siinä siirtäessään tavaroita kassan lukulaitteen ohi hihnalla eteenpäin, hän vääntelee naamaansa, rypistelee otsaansa. Minusta tuntuu, että hänellä on valtavia kipuja, ainakin ajoittain.

Aiemmin tällä viikolla suorastaan säikähdin. Robotti oli joko ohjelmoitu täysin uudestaan tai häntä oli säädetty. Kun astuin kauppaan ja aloin desinfioida käsiäni, niin hän sieltä hyllyjen välistä loihti kasvoilleen jonkinlaisen hymyn, muistutti ehkä enemmän irvistystä, mutta hymyksi minä sen tulkitsin. Ja sitten hän sanoi: "Hei!".

Kiersin kaupan ja keräsin tarvitsemani tuotteet. Kun lähestyin kassaa, minua jännitti. Onko kenties jotain muuta uutta? Ja olihan sitä.

Aiempi hokema oli saanut osittain uuden muodon. Robotti ei sanonutkaan kaikille 'Hyvää päivän jatkoa'. Minulle hän sanoi 'Mukavaa päivää sinulle!'. Seuraavalle 'Tervetuloa uudestaan!'.

Oli lohdullista huomata, että robotit, ja myös ihmisrobotit, kehittyvät ja saavat uusia muotoja ilmaisuilleen.

Olen miettinyt tätä kassamme ihmisrobottia. Hän on aika nuori. Ehkä hänen on ollut turvallista turvautua saman toistamiseen. Etenkin, kun se, mitä hän sanoo, ei missään tapauksessa ole epäkohteliasta, loukkaavasta puhumattakaan.

Jokainenhan meistä on aloittanut tai aloittaa uudessa työssä. Silloin ei luovuus kukoista, kun pitää oppia perusasiat, kun niiden aika on tullut - kuten yhdessä (vanhassa) laulussa sanotaan jotenkin siihen suuntaan.

Olen päättänyt, että en suhtaudu enää tähän nuoreen henkilöön robottina vaan ihmisenä. Jos tulee asiakkaan mahdollisuus / tilaisuus jotenkin tukea häntä, niin tuen. Tosin edellytyksenä on, että huomaan, milloin sellainen hetki on. Ja voihan olla, että hän ei tarvitse meidän asiakkaiden tukea muutoin kuin, että olemme asiallisia. Kuten kaikkia myyjiä kohtaan pitää olla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti